donderdag 17 augustus 2023

Italië cover 2023

 17 augustus 2023

Ineens had ik zoiets van ik ga eens kijken of ik iets kan creëren aan boekcover voor Italië. Ik had ruim 2 weken geleden een 'adventure (papier/karton) blok' gekocht en in dat thema wilde ik het maken. De kleuren had ik al eerder bij elkaar gezocht. En had al testje gemaakt om te printen op canvas papier en welke lijm en vernis ik het beste kan gebruiken.







Ik wilde mezelf uitdagen het niet standaard staand te doen maar liggend. Het leukste vind ik om echt vanaf 0 te beginnen.
Het karton van het blok Canvas papier heb ik in tweeën gesneden, precies een A5. Een placemat heb ik in A5 gesneden, de lengte net iets langer. Ik weet dat ik hier met de connect punch wel in kan stansen. Het karton en papier wat erin komt is beide liggend A5. Het deel wat 'over' is van het plastic van de placemat wil ik gebruiken als extra ruimte voor de connect discs.
Het motief van de 'adventure (papier/karton) blok' had ik eerder al in gescand. Ik heb 3 patronen gekozen en deze geprint op het canvas papier.
Ik wilde graag een flap met magneten om het boekje dicht te doen. Dat was even puzzelen met A4 papier. Ik deed mijn moeder een voorstel. Ik ga voor haar extra met de hond en zij heeft de 3 canvas bladen aan elkaar gestikt, wat ik daarvoor precies had uitgemeten.
Met klemmetjes heb ik alles vastgezet zodat ik er nog van alles in kan verschuiven, maar wel een goed beeld heb van hoe het zou kunnen gaan worden.
Het papier van het 'adventure (papier/karton) blok' heb ik op maat gesneden. Helaas bleek ik een klein rekenfoutje te hebben gemaakt. Ik had, was ik vergeten, van het A5 testvel een randje afgesneden.
Een bergmotief van het 'adventure (papier/karton) blok' heb ik in gescand en deze gebruikt als 'voet tekst' over de hele breedte. Vervolgens een paar testprintjes gemaakt voor het lijntjespapier en regelafstand. Toen kwam ik er dus achter dat ik een stukje van het testvel had afgehaald. Maar geen probleem, ik weet al wat ik met deze vellen wil.
Het begin voor mijn Italië boekje 2023 is vandaag begonnen. Ik ken mijn creatieve geest goed genoeg dat dit nu wel op gang blijft. En nu stoppen en verder uitdenken is ook een heel belangrijk proces.













19 augustus 2023
Vandaag de eerste fase van het in elkaar zetten/lijmen van het boekje.
Ik heb de placemat aan het karton vast gelijmd. 
Aan de randen heb ik lange satéprikkers vast gemaakt. Hierdoor krijg ik later een mooie ronde rand en hij is op deze wijze net iets breder waardoor ik de de tabbladen iets groter als een A5 kan maken. Maar door de 6 ringen in combinatie met de lengte gaat het papier 'iets uit het lood en wordt op deze wijze ook beschermd. 



7 september 2023
Het boekje krijgt steeds meer vorm. De afgelopen week steeds een klein stukje kunnen lijmen. Maar ook nieuwe ideeën ontdekt. 

Ik wilde de overslag flap graag magnetisch hebben. Dit heb ik o.a. voor elkaar gekregen door magneetplakband op de voorkant te maken.


Alles wat gelijmd was goed vast gezet met klemmen.



Om een mooie ronde rand te krijgen heb ik saté prikkers rond de randen geplakt. Hierdoor werd deze ook net iets groter en is er net een beetje speling voor de tabbladen.






In het midden een paar extra magneten gemaakt waar de flap op komt.




Ik werd steeds creatiever om grote oppervlakten strak te laten drogen ...




Op plekken waar net iets te veel lijm zat ging het doorlopen. Later heb ik hier nog iets overheen geplakt, maar patroon wel door laten lopen.

Een plekje voor mijn pen. Een sate prikker erdoor gedaan zodat ik hem er niet uit kan trekken.



Ik was in eerste instantie niet van plan om aan de linkerkant ook een boekje te maken, maar in mijn lijm enthousiasme had ik een klein detail over het hoofd gezien met de grootste ringen die ik heb. Ik had in de rug een hard stuk gelijmd en hierdoor kon het boekje niet goed dicht als ik de grootste ringen zou gebruiken.


Als je echt handen tekort komt bieden (hout) lijmklemmen een uitkomst.





Moeilijkste om te lijmen zijn toch wel magneten op elkaar...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...