zaterdag 1 juli 2023

Hondenbottenschalen

Jaren geleden heb ik bij Pipoos (toen ze in de Rijndijk nog een boven hadden en leegverkoop gingen doen) een koekjesvorm a la bot gekocht. Ooit op de BSO heb ik wel eens hondenbotkoekjes getrakteerd aan de kids, hilarisch.

Ik heb botten van klei uitgestoken en in een gips mal gelegd. De brede kanten passen bijna is elkaar. Heb de ene opgevuld met een bodem van hartjes en de andere met een cirkel. Heb ze toen aan elkaar gedrukt en soms een stukje klei erbij gedaan. Toen die leer droog was kon ik hem uit de mal halen en de contouren extra bijwerken.
De binnenkant heb ik helemaal dicht gemaakt en glad. Op de bodem heb ik, als decoratie, de uitsteekvorm nogmaals gedrukt.
Ik heb er 2 gemaakt. 1 voor buren een straat verderop die een pup krijgen en de andere voor een vriendin en vriend die nu aan het verhuizen is. De ene heb ik geglazuurd met een Beige kleur van Botz en de andere met een donkerbruine engobe. De kleuren zijn een soort van uitgezocht aan het interieur. De schaal van de donkerbruine engobe heb ik na de biscuitbak met transparant glanzend glazuur gebakken. Toen kwam deze bruin de oven uit.







































Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...