zaterdag 1 juli 2023

Transfersheet; Aardbeien, blauwe bloemen en wintertafreel

Voor deze experimentele mokken heb ik voor het eerst gewerkt met bedrukte transfer sheets.

Ik heb een mal gemaakt van de mok. Deze heb ik op de sheet gelegd. Na het omtrekken uitgeknipt en op de, leerharde, mok gelegd. 
Met een vochtig sponsje heb ik het patroon vervolgens om de mok gezet. Het mag niet te nat en niet te droog zijn. Het eerst experiment met de aardbeien was iets te vochtig en op sommige stukken is het patroon wat uitgelopen. Heel voorzichtig heb ik de sheet eraf getrokken en steeds controlerend of alle glazuur van de sheet los wat gelaten. Soms moest ik het nog even aantippen.
Nu kon de mok gebakken worden, biscuitbak. Om vervolgens een laag transparante glazuur er over heen te doen. Na de eerste bak waren de afbeeldingen niet veegvast. De binnenkant heb ik rood gemaakt.

De mok met het wintertafreel heb ik eerst zwart gemaakt. Om vervolgens de afbeelding er op dezelfde wijze op te zetten.












Omdat ik niet tevreden was heb ik 2 dagen later het patroon er vanaf gehaald en opnieuw erop gezet.






Inmiddels heb ik de aardbei mok opnieuw gemaakt en 1 met bloemen








De mok met de blauwe bloemen is ook gelukt.










Helaas, de tweede poging van de aardbei mok is niet geslaagd, beschadigingen aan de onderrand, glazuur bladderde er vanaf.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...