dinsdag 30 maart 2021

Stappenplan opbouwen lege Bullet Journal

 



Een nieuw jaar een nieuwe Bullet Journal. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik pas een nieuwe mag uitzoeken als alle maanden klaar zijn. Ik gebruik 1 Bullet Journal voor 1 jaar. Dit is het vierde jaar dat ik een Bullet Journal van MUS heb.

Een nieuwe Bullet Journal uitzoeken is voor mij altijd wel een dingetje, een speciaal momentje.

1.        Ik ben begonnen met het plastificeren van de buitenflap. Dit jaar heb ik het jaartal erop gezet en de reclame op de achterkant heb ik weggewerkt met 2 gekleurde cirkels met een stempel. Ik vind het fijn om deze flap te behouden, omdat ik de binnenkant ook gebruik.

2.        Ik heb kleine post-it briefjes als hulpmiddel om de pagina’s uit te zetten. Ik gebruik hier alleen 1, 10, 20 enz. voor. Vervolgens ga ik de paginanummers allemaal stempelen. Een secuur werkje, maar voor mij de basis van het verder opbouwen van mijn nieuwe Bullet Journal.

3.        Vooraf heb ik een kladje gemaakt wat ik in mijn nieuwe Bullet Journal wil en vooral wat voor mij werkt. Voor mij werkt het om per week 2 bladzijden te gebruiken. Iedere maand heeft een dubbele thema voorpagina, gevolgd door een maandoverzicht en het aantal weken (4 of 5). In het maandoverzicht heb ik alleen de betreffende maand. In mijn weekagenda zit(ten) de eerste of laatste dag(en) van vorige of komende maand. Bij welke maand het in mijn weekagenda hoort laat ik afhangen van de hoeveelheid dagen. Gezien de oneven dagen is dit altijd zo opgelost. Gemiddeld heb ik per maand 12-14 pagina’s nodig. De indeling van een nieuwe Bullet Journal is voor mij een kwestie van secuur uitrekenen.

4.        Ik heb post-it’s gemaakt met weeknummers, daarvoor heb ik de eerste letter van de maand gezet, zo ook voor het voorblad en maandoverzicht.

5.        Met lichtgrijs heb ik alle pagina’s gestempeld met de maand en weeknummer.
Vervolgens heb ik tabjes gestand met achterop dubbelzijdig tape.
De maanden op de tabjes gestempeld met zwart. Dit heb ik aan beide kanten gedaan, in spiegelbeeld.
Ter bescherming heb ik de tabjes gelamineerd. Nadat ze gelamineerd zijn heb ik ze uitgeknipt. Door het knippen viel de achterkant ervan af en kon ik de beschermfolie van het dubbelzijdig plakband er eenvoudig afhalen.
Ik heb de tabjes in 3 rijen van 4 geplakt op de rechter pagina van het voorblad, omgevouwen naar de linker pagina van het maandoverzicht. Dit heb ik bewust gedaan voor als ik iet snel op wil zoeken.

Voor een aantal bladzijden die ik belangrijk vind of veel gebruik kleinere tabjes in dezelfde kleur gestand.
Deze gestempeld, geplastificeerd, uitgeknipt en opgeplakt.

6.        De wijze van indeling is een persoonlijke keuze. Ik vind het prettig om pagina’s te reserveren voor het komende jaar inclusief een kalender, en daarvoor mijn agenda te hebben van het huidige jaar. Hierdoor heb ik voorin nog genoeg ruimte voor dingen die ik prettig vind om bij te houden. De maand januari start op bladzijde 70 met het voorblad.

7.        De beginpagina’s in mijn Bullet Journal worden o.a. gevuld met een ICE, jaaroverzicht (1 bladzijde) en een jaarkalender waarbij ik 3 maanden op 1 bladzijde heb gemaakt. Verder houd ik per maand (is 1 bladzijde) mijn inkomsten en uitgaven bij. En heb een lijst met vaste uitgaven per maand, kwartaal en jaar (totaal 13 bladzijden).

8.        Het vullen van de lege pagina’s is voor mij geen probleem. Vaak zijn dit leuke plaatjes, quotes, tekeningen of iets anders creatiefs.

9.        De afgelopen jaren maakte ik een testpagina. Dit jaar voor het eerst niet. Inmiddels ben ik bekend welke stiften en inkten wel of niet doordrukken. Toch heb ik een pagina vrijgehouden mocht het ooit nodig zijn.

In grote lijnen is mijn nieuwe Bullet Journal uitgezet. Ik vind het fijn om ieder maand een thema met bijpassende kleur te geven. Voor de thema’s maak ik vaak een kladje inclusief kleuren. Het is voor mij een hulpmiddel, ik kan er net zo goed van afwijken. Ik vind spontane ideeën waardevoller. Ik ben iemand die niet op volgorde van de maanden werkt. Ik laat mijn inspiratie zijn gang gaan. Wat ik persoonlijk wel prettig vind is dat als ik met een nieuwe maand start, ik halverwege die maand de komende maand klaar heb. Bij mij werkt het niet om met Post-it’s dingen te gaan plakken, ik wil het direct kunnen opschrijven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...