dinsdag 30 maart 2021

Stappenplan maken nieuwe maand in mijn Bullet Journal

 


1.        Thema en kleuren bepalen en deze vervolgens verzamelen. Ik werk graag met projectbakjes/-mapjes.

2.        Voorblad maken. Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat de maand erop staat. Zelf vind ik het fijn als het thema direct zichtbaar is.

3.        Voor het maanoverzicht heb ik zelf een sjabloon gesneden. Toen ik net begon met een Bullet Journal was mijn maandoverzicht 2 gevulde bladzijden. Ik merkte dat ik dit niet echt nodig had. Via de computer maakte ik een ontwerp voor een A5 pagina. Ik heb ervoor gekozen om maandag t/m vrijdag op de linker pagina te maken en het weekeinde en weeknummers om de rechterpagina. Na het printen heb ik het sjabloon geplastificeerd en alle vakje uitgesneden. Ik heb het sjabloon voor 6 weken gemaakt, hierdoor hoef ik niet te schuiven voor een week meer of minder. Met klemmetjes zet ik het sjabloon aan de bladzijde vast en geef de vakken de gewenste kleur met inkt. Vaak geef ik het weekeinde een iets andere kleur. Rondom het maanoverzicht kan ik het voorblad doortrekken. Ik stempel de weeknummers en data. Ik begin bij 0, 9, 8 enz. hierdoor kan ik de meest rechtse hoek beginnen en heb ik geen last van ruimtegebrek omdat getallen net niet in het vakje passen.

4.        Voor het maken van een weekagenda gebruik ik verschillende manieren. Ik heb zelf 3 sjablonen gemaakt (werkwijze zie hierboven) met dagen en notitievlakken. Persoonlijk vind ik het fijn om mijn agenda op 1 bladzijde te houden. Ik leg de gewenste sjabloon om de pagina en maak deze vast met klemmen. Ik plak er een stuk masking tape precies op de vakken. Sjabloon kan ik er vanaf halen om de gewenste achtergrond te maken. Vaak gebruik ik hiervoor Distress Oxide om de bladzijde te kleuren. Om het speelser te maken gebruik ik sjablonen en/of stempel.
Als alles droog is haal ik de masking tape eraf en de witte vlakken zijn de dagen of notities. Ik stempel de dagen en de data. Met behulp van de sjabloon stempel ik vaak de hoeken of geef de dag lijntjes.

De andere bladzijde gebruik ik om persoonlijke dingen bij te houden.
Ik kan ook de vlakken op dezelfde wijze maken als het maandsjabloon. Persoonlijk vind ik het niet fijn om op de inkt te schrijven, mijn pennen vaak ook niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...