maandag 20 juli 2020

Creatieve en mentale ondersteuning.

Eind maart veranderde voor een goede vriend het leven drastisch. Het coronavirus had ook hem getroffen. Na dagen ziek thuis werd hij opgenomen in het ziekenhuis, niet veel later werd hij in een kunstmatige coma gebracht. Na 10 dagen ontwaakte hij. Hij heeft reeds een lange revalidatieweg achter de rug, maar is zeker nog niet de oude.
Voor mij voelde het zo machteloos. Ik wilde van alles maar kon helemaal niets. Het enige was afwachten tot hij van de beademingsapparatuur af was.
Op de eerste dag dat hij op de ic lag begon ik met het maken van een klein kaartje. Ik maakte hiervan een foto en stuurde deze via WhatsApp naar hem. Op ieder kaartje schreef ik achterop iets persoonlijk voor hem (dit heeft hij nog niet gelezen). Dit was ook een soort verwerking voor mij en anderzijds een steun voor hem.
Inmiddels heb ik al meer dan 100 kaartjes voor hem gemaakt welke ik hem, hopelijk, spoedig persoonlijk kan overhandigen.
Om een stapel kaartjes aan hem te geven heb ik deze verwerkt in een ‘maaksel’ (hij weet nog niet wat het is). Daarbij heb ik al onze WhatsApp gesprekken opnieuw gelezen en ook in ‘het maaksel’ verwerkt. Dat was een hele klus. In het begin vond ik het vooral confronterend om wederom te lezen wat corona met een gezond mens heeft gedaan. Zijn 1001 kleine stapjes op de weg van zijn herstel waren fijn om te lezen.
Als ik nu naar ‘het maaksel’ kijk moet ik lachen. Het is bijna een technisch onmogelijk iets.
Vele kaartjes waren een inspiratie wat er op die dag of rondom die dag gebeurde.
De materialen die ik gebruikt heb waren zeer divers. Vaak was het voor mijzelf ook een experiment van diverse mixed media.
Het maken van de kaartjes gaf mij dagelijks structuur en ondersteunde daarbij een corona overlever.


3 opmerkingen:

  1. Heftig! Een mooie manier om het te verwerken. Ik kan me goed voorstellen dat dit straks heel waardevol voor die persoon is!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig hoe je zoiets, voor jezelf verwerkt.
    Knuffel-groet Minke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een waardevol geheel en fijn dat het jezelf ook helpt om deze ingrijpende tijd te verwerken. Groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...