maandag 3 januari 2022

Een boekje met bijzondere herinneringen

 'Ik heb het nog nooit gedaan, maar denk wel dat ik het kan'.

Begin november 2021, net nadat ik thuis kwam uit Italië, bracht ik een bezoek aan de 'Boek Kunst Beurs' in Leiden. Ik zag hier een idee om een boekomslag van keramiek te maken. 

Niet veel later (17.11.21) zat ik zelf met mijn vingers in de klei. Ik wilde het experiment aangaan om dit ook zelf te maken. 

Hieronder volgen foto's van het proces:


Ik rolde de klei uit tussen twee tegels en een grote roller.
Opletten dat er geen luchtbellen inzaten om barstten
tijdens het bakken te voorkomen.


Ik vond een mail van 10x10 cm.
Legde deze op de klei en sneed deze uit.


Met een boor maakte ik 5 gaten 


En drukte een stempel van herinneringen in de klein.
Dit was misschien het spannendste gedeelte
 of dit zou lukken en het lukte!


2 dagen later (19.11.2021) maakte ik er nog 3. 
In totaal heb ik er 6 gemaakt.





Het was belangrijk dat ze konden drogen met wat gewicht erop,
anders zouden ze krom trekken.



24.11.2021 waren de eerste al een stuk opgedroogd. 
Gelukkig waren ze niet krom getrokken.
Met een heel fijn sponsje kon ik ze bijwerken. 
De oorspronkelijk mal was 10x10 cm.
Na een week drogen waren ze 9.8 x 9.8 cm.




De tweede serie van drie moest overduidelijk nog iets meer drogen. 
Toch heb ik een poging gedaan deze iets af te werken
 en ze vervolgens weer klem te leggen.




29.11.2021 ben ik, voor de eerste keer, aan de slag gegaan met onder glazuurpoeder.
Deze wordt vermengt met Pehatine. Om de boekjes uit elkaar te halen heb ik
zelf een rand ontworpen. Deze heb ik eerst met potlood erop gezet en vervolgens met
het mengsel van onder glazuurpoeder, Pehatine en een fijne penseel erop gezet.
Ik heb 6 verschillende kleuren gebruikt: blauw, geelgroen, paars,
kersenrood, kobaltblauw en zalm roze.








Op 6.12.2021 waren ze voor de eerste keer gebakken en kon ik de
transparante glazuur aanbrengen. twee lagen, een van links naar rechts
 en een laag van boven naar beneden zodat je niets kan vergeten.







Het weekeinde van 11 en 12.12.2021 heb ik ik mij vooral bezig
gehouden met het verzamelen en op maat snijden van de inhoud.
Op 8.12.2021had ik mijn eigen kleurstaaltjes meegenomen.
De gebruikte kleuren waren allen Distress ink. Deze kleuren komen weer terug in de inhoud.




Tussendoor kreeg ik een foto dat ze uit de oven waren gekomen.



Op 13.12.2021 kwamen papier en covers bij elkaar. 



Thuis had ik mij verdiept in de koptische binding.
Voor iemand die totaal niet handig is met naald en draad een hele uitdaging.
Deze keer geen rechte naald maar een ronde naald.
Om het eerste boekje in elkaar te zetten ben ik zeker 1,5 uur mee bezig geweest.
Ik ben begonnen met de papierinhoud in stapeltje van 3 dubbel gebouwen papiertjes te doen.
Bij het tweede boekje ben ik de stapeltjes iets dikker gaan maken.







Voor een eerste exemplaar mag die er zeker zijn!



Op 17.12.2021 waren alle boekje ingebonden.




Over de inhoud had ik al nagedacht. Ieder boekje kreeg een eigen bakje
om alle foto's, teksten en nog veel meer in te verzamelen. 


Ik heb op de computer de (basis) tekst geschreven en daar nummers voor gezet.
Per doos heb ik alles uitgelegd op tafel om vervolgens alles er los tussen te leggen.
Omdat ieder boekje een andere inhoud heeft was dit soms puzzelen.
Niet op ieder papier kon ik even makkelijk schrijven.
De teksten van de papiertje heb ik allemaal met de hand in de boekjes geschreven.
Toen alles vast zat kwamen de boekjes weer bij elkaar.
De versiering door middel van stempels heb ik bij alle boekjes gelijktijdig gedaan. 


Na ruim 3 weken durfde ik te zeggen dat het einde in zicht is.


Op oudejaarsavond een spontaan filmpje over mijn eigen boekje,
tevens proefexemplaar.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...