zaterdag 21 mei 2022

Van spaarvarken naar aandenken

Er was een iemand jarig en had geen idee wat hij wilde voor zijn verjaardag. Ik mocht mijn creatieve gedachten de ruimte geven.

Niet veel later wist ik het. Ik ga een spaarvarken maken.

Het spaarvarken heb ik gemaakt van gietklei. De gietklei heb ik in een mail gegoten en na een half uurtje kon ik deze leeg gieten en laten drogen.


Twee dagen later heb ik het spaarvarken uit de mal gehaald. De gietranden heb ik afgewerkte met een mesje en zacht sponsje. Nu was het wachten tot er genoeg was voor de oven.

Omdat het inmiddels al de verjaardag van Vincent was en ik niet met lege handen aan wilde komen, al wist hij dat ik ergens mee bezig was en dit tijd nodig had/in afhankelijk was van derden, maakte ik een doosje vol met hints. Bij het lezen had Vincent geen enkel idee wat het zou kunnen zijn. Later hoorde ik van vrienden van hem het verhaal nog een keer. Hij had werkelijk geen idee.


Het spaarvarkentje was voor de eerste keer gebakken. Ik wilde het in de kleuren van zijn woning doen. Ik stuurde hem een foto met alle mogelijke tinten bruin/beige glazuur zodat hij zelf mocht kiezen.

Helaas was het glazuur iets gaan druipen in de over en zat deze vast aan het blok. Met mijn toestemming heeft een handig iemand deze met de Dremel ervan af geslepen. 



De pootjes zijn hierdoor iets korter geworden, maar vind het zo wel schattiger.



Gevuld met muntgeld stond het spaarvarken te wachten tot de eerstvolgende afspraak met Vincent, eerste Paasdag.

Maar helaas, het spaarvarken heeft Vince nooit in ontvangst mogen nemen. Op 12 april 2022 is Vince plotseling overleden.

Momenteel staat het spaarvarken al aandenken naast Vince zijn foto inclusief het doosje met aanwijzingen.

De inhoud van het spaarvarken heeft een andere bestemming/aandenken aan Vince gekregen. Ruim een maand na Vince zijn overlijden heb ik het varkentje leeggeschud en van de inhoud een baby cavia gekocht. En de kleur scheelt niet veel met de kleur van het spaarvarken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...