maandag 3 januari 2022

Van een prutje naar papier

 

Ik heb eerder al eens geprobeerd papier te scheppen,
maar daar was ik niet helemaal tevreden over.
Het idee, toen, kwam uit het tijdschrift 'Loving paper'. 

Op de 'Boek Kunst Beurs' begin november 2021 in Leiden
gaf een man een demonstratie papier scheppen.
Alsof daar mijn puzzel compleet werd.


Ik had nog een houten latje liggen en zaagde deze in verstek. 


In de hobby kast vond ik ook nog een reststukje vliegengordijn.


Met een schietnietmachine zette ik de hoor vast.
In eerste instantie zette ik de nietjes in het midden,
maar tijdens het scheppen bleek dit niet handig te zijn.
Tussen het gaas en latje kwam papierpulp,
wat er lastig tussenuit te halen was.
En tweede rand nietjes schoot ik direct aan de
binnenste rand. Dit was de oplossing.



Ik had nog heel veel vellen papier liggen die vaak bij een pakje zitten
 om beschadiging te voorkomen en tevens al opvulling dient.
De eerste keer heb ik het zitten scheuren. Deze keer schoot
 me te binnen dat we een papierversnipperaar hebben. 



De strookje heb ik in een bak met water gelegd.


Drie dagen later was al het papier goed doorweekt.


Met behulp van de staafmixer heb ik er een fijne pulp van gemaakt.


In een andere bak, waar de schep in paste, deed ik water
en papierpulp en maakte dit nog fijnen met de staafmixer.


Ik deed de schep onder water en
legde deze op de twee linialen om uit te lekken.



Vervolgens ging er een stukje geel viscose doek
over en duwde er zacht nog extra vocht uit.


Dat ik met de grote brayer nogmaals water eruit rolde deed ik in het begin.
Ik merkte dat de pulp sneller scheurde door de druk.
Enige voordeel was dat het sneller droog was.



Ik draaide de schep om zodat de pulp eruit kon vallen
en rolde er nogmaals over om het vocht eruit te halen.








In mijn atelier was het regelmatig een waterballet.


Nadat de basis vellen gelukt waren ging ik experimenteren met
diverse materialen, kleuren, inkten, kruiden, lavendel en nog veel meer...




Ik werd steeds creatiever met droogplekje...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...