woensdag 17 november 2021

Als KERST weer MIS is


Begin november bezocht ik de boek kunst beurs in de Leidse Pieterskerk waar ik inspiratie op heb gedaan voor mijn kerstkaart voor 2021. Daarnaast wilde iets ik maken waarbij ik niets hoefde te kopen en wilde een nieuwe techniek toepassen.
Dat is gelukt! Ik heb nooit eerder een linoleum afdruk ontworpen en uitgesneden.
De tekst schoot me ineens te binnen. Op ruitjes papier heb ik schetsen gemaakt hoe ik de letters wilde hebben. Toen mijn punt van tevreden was gehaald heb ik de letters gescand en op de computer in spiegelbeeld gezet en op formaat 9x13cm uitgeprint.
Vervolgens heb ik het stuk linoleum om de juiste (kaart)maat gesneden. Via carbonpapier heb ik de letters op het linoleum gezet. Echter toen ik deze eraf hield om te kijken of de afbeelding er goed op stond was er niet te zien. De ondergrond was te glad. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de letters en sterren uit te snijden op de linoleum plaat. De binnenste lijnen van de snijlijn heb ik met zwarte stift getekend. Ach, via een omweg kom ik er ook.
Vervolgens alles weg gesneden rondom de letter en sterren. Ik heb er bewust voor gekozen om dit niet egaal te doen, de zwarte strepen eromheen geven voor mij een speel effect.
De eerste proef afdrukken heb ik met inkt gemaakt. Zo kon ik de tekst, daar waar nodig, perfectioneren.
Om vervolgens de eerste proefafdrukken te maken met de linoverf. Echter ik vond deze verf niet prettig omdat het bleef afgeven. Het overstappen naar zwarte acrylverf was voor mij snel gemaakt.
Dat niet alle letters perfect door zijn gekomen met het drukken vind ik persoonlijk mooi. Hierdoor zie je bij de meeste letters dat ik het op linnen karton heb gedrukt.
Ik heb diverse proefjes gemaakt met het aanbrengen van kleur in de achtergrond. O.a. met Distress oxide. Persoonlijk vond ik dit niet passen, maar alleen de afdruk miste net iets. Het aanbrengen van de zilveren spetters met acryl inkt was precies wat ik miste.
Ik heb een proefdruk gemaakt met eerst de tekst drukken en dan de spetters en andersom. Ik heb gekozen voor het laatste omdat de tekst zo beter uitkwam.
***Hieronder foto’s van het proces.



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...