zondag 4 augustus 2024

Patroon -Schaal - experimenten

Na vele filmpjes bekijken had ik zoiets van: 'ik heb het nog nooit gedaan, maar denk wel dat ik het kan!'.

Een grote rechthoekige schaal gemaakt met een sterrenpatroon. De eerste wat niet aan alle kanten gelijk, dus opnieuw gemaakt. De tweede is gelukt. Waarschijnlijk doordat ik de gipsmal zelf gemaakt heb en met vaseline heb ingesmeerd om het goed uit de (maak) mal te krijgen is deze nog was vocht afstotend. Hierdoor gingen de lange kanten wat wijken van de mal. Om ze toch recht te houden heb ik de mal aan alle kanten gestut zodat deze in juiste positie bleef.
Bij de ronde schaal had ik precies hetzelfde. Maar kon hier een theedoek omheen wikkelen zodat deze in vorm bleef. Ik wilde hier eerst het motief van het bijtje in maken, maar had me vergist met de maat. Ineens zag in mijn hartenpatroon liggen en daar heb ik hem van gemaakt. Deze had ik nog niet eerder gebruikt.
De roller met het bloemenpatroon ook gelijk maar uitgeprobeerd. Hier heb ik twee vlinders mee gemaakt met een poging ze in een kleine knik te laten drogen.


Na kneden een kleiplaat gerold.
Vervolgens met een reliëf roller een patroon erin gemaakt.
Zelfgemaakte gipsmal erop gelegd en ruimer uitgesneden.
De klein op een foam kussen gelegd en de gipsmal erin gedrukt.
De randen bijgesneden/werkt.


Deze was aan de randen niet gelijk en opnieuw gemaakt.


Goed gestut zodat de randen niet gingen wijken.



Bij de ronde was het eenvoudiger om te stutten door er een theedoek om te draaien.


Een dag later kwam die los van de vorm.


Helaas is dit schaaltje iets te snel gedroogd en ontstond er een barstje



De schaal met de sterren is goed uit de oven gekomen.
Ik was geïnspireerd door een groene schaal met sterren die ik ook gezien had. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Turtle schaal

   eerste ontwerp mallen gemaakt, maar achteraf niet nodig geweest Na 24 uur drogen afbeeldingen op de schalen gezet decoreren kon beginnen ...