zondag 4 augustus 2024

Bijen thema

 


ik begonnen met het uitrollen van een plak klei om de kleine bijtjes uit te snijden. Daarna een testje gemaakt met de nieuwe deegroller om vervolgens een bakjesexperiment aan te gaan. Ik had tijdens mijn vakantie genoeg filmpjes gekeken hoe ze een bakje 'er in drukte'. Nadat de rechthoekige gelukt was smaakte dat overduidelijk voor mij naar méér en heb ook een ronde gemaakt.




Het schaaltje met het bijenmotief was droog genoeg om te glazuren. Als experiment heb ik geel met veel water gemengd in de hoop dat het een gele gloed krijgt. Deze wel in na het bakken (heeft nu maar 1 laag) met transparant glazuur eroverheen doen. Het ronde schaaltje wil ik met Botz glazuren en dan een lopende glazuur.

Een van de bijtje alvast geglazuurd. Ook meer als een soort van test. 




Het ronde bijenschaaltjes maisgeel geglazuurd en heb de 2 bijtjes (niet op foto) die er nog lagen geglazuurd. Deze keer heb ik ze niet tot in het randje gedaan maar er net bovenop in de hoop dat het dan in de gleufjes loopt. 



(Ergens is er 'iets' met dit kleine schaaltje. Inmiddels wordt die voor de derde keer gebakken.
Steeds heeft het aantrekkingskracht tijdens het bakken van andere objecten...


De bijtjes hebben weer niet mijn gewenste resultaat. 
Ik hoopte dat de kleuren een piep klein beetje in het randje zouden lopen, maar dat gebeurde niet. 
Volgende keer proberen om eerst de gele te doen, dan bakken en dan de zwarte…



En toen was het tijd voor een bijenmok











Na de eerste keer bakken heb ik alles witte stukken zwart geglazuurd. Omdat het geel glad en gebakken is kon ik de lijnen strak maken door hetgeen wat over de randjes is gegaan weg te vegen.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Turtle schaal

   eerste ontwerp mallen gemaakt, maar achteraf niet nodig geweest Na 24 uur drogen afbeeldingen op de schalen gezet decoreren kon beginnen ...