zaterdag 3 april 2021

Cover experimenteren met 2-connect discs

 


Mijn doel zal ik behalen, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Na 1,5 maand experimenteren en breinbreken is mijn doel behaald!

Ik wilde graag iets maken waarbij ik alles voor het maken van mijn Bullet Journal bij elkaar heb. Daarbij wilde ik de 2-connect discs gebruiken met een dubbele rij. Het moest stevig zijn en makkelijk mee te nemen. Het mocht groter zijn, als alles er maar in zou passen.

Ik begon met een rest stukje hardboard en tekende daarop precies uit hoe de 2-connectdiscs geplaatst moeten worden. Vervolgens kwam het echte werk, al was mijn plan nog niet helemaal uitgedacht.

De groene kleur heb ik laten bepalen door het boek bind linnen. Ik heb alles met olijfgroen en  een rollen geschilderd. Na 3 lagen was deze egaal dekkend.

De rug van het boek heb ik bekleed met boek bind linnen. Dit heb ik aan beide kanten gedaan voor extra stevigheid. Voordat ik de tweede kant beplakte kon ik de uitgetekende gaatjes met een naald doordrukken.

Vervolgens was het experimenteren op welke wijze ik de ringen zou kunnen bevestigen aan het hardbord. Ik wilde graag een vast systeem, maar na een paar weken moest ik dit idee opgeven. Ik presteerde het zelfs om de kop van een naald te laten breken en kreeg de ringen niet zoals ik wilde stevig genoeg vast. Met diverse soorten ijzerdraad geëxperimenteerd maar het brak uiteindelijk. Met ijzergaren e.d. zat het niet strak genoeg naar mijn zin. Ik had voor de gaten die ik op de rug had gemaakt een bijpassend kleur lint gevonden. Ik wilde het ijzerdaad om de ringen te bevestigen en het lint samen rijgen. Dit bleek een onmogelijk iets te zijn.

Uiteindelijk was de oplossing simpeler dan gedacht. Aan de binnenkant heb ik twee, even hoge, stukken hardboard aan de boven- en onderkant vastgeplakt. Hierdoor kon ik een stuk cover eronder schuiven en daarop het boekje opbouwen. Hoe simpel is het?

De cover heb ik versierd met de nieuwe Stencil Alfabet, maanden/dagen en Bullet Journal van Meaningful-Crafts Designs. Het olijfgroen heb ik iets lichter gemengd. Eerst het ik met de alfabet stencil de basis laag gemaakt. Op de voorzijde normaal en op de achterzijde in spiegelbeeld. Voor de maanden, de woorden Art Journal en Bullet Journal heb ik de groen nog iets lichter gemaakt en deze, net als het stencil alfabet, erop getamponneerd. Bij de woorden Art Journal en Bullet Journal heb ik er nog wat glitter doorgemengd. Met een gouden Posca pen heb ik de, iets uitgelopen, randen een stevige lijn gegeven, net als de eerste letter van de rij maanden.

Toch bleef ik ‘iets’ missen. Het was te vlak voor mijn gevoel. De oplossing kwam onverwacht per post. Stempels met creatieve quotes. Dat was precies wat het nodig had.

Nadat de inkt een nacht goed had kunnen drogen heb ik een stuk karton gesneden die de linnen rug precies bedekte voor de blanke lak spray en kon ik, na drogen, de gouden beschermhoekjes op de cover aanbrengen.

De cover van de beide boekje heb ik gemaakt van een placemat. De cover loopt door. Onderop zit zo’n zelfde cover, maar deze heb ik extra breed verstevigd. (Werkwijze zie: KnuffelArtRoom: Thema covers). Bij het opendoen slaat automatisch het linker boekje open. Laat ik nu net nog 2 gouden elastieken hebben liggen. 1 voor het boekje en 1 voor de pennenbak.

In het rechter boekje heb ik alle basis sjablonen en stencils en stempels zitten. In het linker boekje het thema voor de maand die ik ga maken. Het pennenbakje had ik nog liggen en deed hier niets mee. Hierin heb ik stempels, inkt, acrylblok, klemmetjes e.d. in zitten.

Het Experimenteren met 2-connect discs is anders geworden dan ik in eerste instantie in gedachten had, maar het resultaat is geslaagd!




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...