woensdag 5 april 2023

Experiment: Mishima techniek

Mishima is een Koreaanse techniek, waarmee je door middel van dunne en strakke lijnen een decoratie maakt op je leerharde klei werkstuk. Met deze techniek is het mogelijk om bv met 2 kleuren te werken en de klei niet meer zichtbaar is. Dit in tegenstelling tot de uitsparingstechniek.


2 dagen geleden heb ik met gietklei een bel gegoten. Deze heb ik even laten drogen en daarna in een plastic zak gedaan zodat deze leerhard is op het moment dat ik met deze techniek ging experimenteren.


Na het afwerken van de randen heb ik 3 (dunne) lagen blauwe (KE204D) Engobe (aangemaakt met pehatine) op de bel gedaan als onderlaag. Tussendoor heb ik deze steeds laten drogen totdat die niet plakkerig meer aanvoelt. 


Vervolgens heb ik met een oude kwast, die eerst met zachte zeep was ingesmeerd, de bel voorzien van een dunne laag was met grote kwaststrepen. In eerste instantie had ik alleen het gedeelte waar de afbeelding kwam met was gedaan. Achteraf was dit niet verstandig omdat bij de laatste stap, het schoonmaken, de mogelijkheid bestaat dat je net iets vastpakt wat niet een andere kleur krijgt.


De was op de bel moet drogen.


Ik wilde deze techniek uitproberen met de motieven die ik al eerder gebruikt had bij de uitsparingstechniek. De twee ijssterren heb ik op foam uitgestanste zodat ik deze, als experiment, kon stempelen op de bel. Wonder boven wonder lukte dit.




Vervolgens kon in, met een fijn puntje, de eerste lijnen zetten.
Vervolgens met een iets dikker puntje.


Als laatste ben ik er met een klein zacht rubber bolletje lang gegaan op de opstaande randen, van het uitsnijden, gladder te krijgen.


Ik heb kobalt blauwe onderglazuur (OG572) aangemaakt met pehatine.
In tegen stelling tot de engobe moest die wat dikker zijn.


Vervolgens heb ik de weggesneden afbeelding voorzien van meerdere lagen onderglazuur.

Toen de onderglazuur was opgedroogd kon ik de overtollige onderglazuur verwijderen. Deels met een vochtig/bijna droog sponsje en met de vinger wegwrijven. Toen kwam ik er achter dat ik meer was moest gebruiken als bescherming voor de engobe. 

De eerste bisquitbak





Na de eerste bak een lag transparant glanzend glazuur



en toen was die klaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klavertje 3

  Ik heb de mok eerst helemaal wit geglazuurd. Vervolgens heb ik 4 harten en steltje uit papier geknipt en op de witte glazuur 'geplakt&...